mag je alleen met een (vrachtwagen) trekker meer dan 120/h rijden ?

zonder trailer.
en hoeveel mag een bakwagen met en zonder aanhangwagen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K

Antwoorden (3)

Nee. Het is en blijft in Nederlanf max 80 km/uur buiten de bebouwde kom, op autowegen en autosnelwegen. In de bebouwde kom 50 km/uur. Alles zolang er geen lager voorgeschreven maximumsnelheid geldt.

Toegevoegd na 3 minuten:
De samenstelling doet er dus niet toe voor de maximumsnelheid.

Toegevoegd na 7 uur:
"Vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom?
In Nederland mag je met een vrachtwagen of losse trekker maximaal 80 km/u rijden, ongeacht of ze beladen, leeg of zonder oplegger rijden. In sommige Europese landen mag je echter 90 km/u, daarom zijn de tachografen ingesteld zodat ze pas bij die hogere snelheid de overtreding registreren. Wanneer je langer dan 1 minuut harder rijdt dan kun je daar tot 4 weken later nog voor bekeurd worden. Verreweg de meeste trucks hebben bovendien een snelheidsbegrenzing die tussen 85 en 90 staat, alleen helling af ga je dan door de snelheidslimiet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De berkeuringsmogelijkheid is niet van toepassing in Nederland, hier mag men enkel bekeuren als men iets direct constateert.
Dit is geheel afhankelijk van het voertuig.

Indien het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen (is in dit geval 1/3 van het te mogen trekken gewicht of te wel, tenminste 1/3 van het gewicht van de oplegger moet gedragen worden door de trekker) niet boven de 3500kg uitkomt volgt de lege trekker de regels van een personenwagen (lichte mercedes bedrijfswagen / ford lichte bedrijfswagens), is het totaal gewicht hoger dan 3500kg volgt het voertuig de regels van vrachtwagens en is de maximum snelheid 80km/h
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over een vrachtwagen. Bij het wettelijke begrip "vrachtauto" gaat het altijd om een voertuig met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het samenstel van trekker met oplegger kan boven 3500kg uitkomen en wordt als zodanig als vrachtwagen beschouwd (losse trekker behoeft geen vrachtwagen te zijn). Het is namelijk met deze lichte trekkers mogelijk tot een totaal gewicht van 7000kg te komen en daardoor is het een categorie C E voertuig.